Megalopolis nie wygląda jak dzieło reżysera, który chce podzielić się przemyślaną wizją, lecz raczej kogoś zagubionego w czasie i przestrzeni. Coppola wydaje się nie nadążać ani za współczesnym światem, ani za nowoczesnym kinem, próbując na swój sposób zatrzymać czas – tutaj dosłownie, bo Catalina Drivera potrafi to zrobić. Problem w tym, że Coppola jest legendą. A legendom kina nikt nie mówi, co mają zmienić czy wyciąć.
Spis treści
Na ekranie widzimy Shię LaBeoufa w złotych obcasach, który z pełną powagą oznajmia, że „zemsta smakuje najlepiej w sukience”. Niedługo potem Jon Voight, ucharakteryzowany na Robin Hooda, strzela do niego z łuku w dość nietypowe miejsce. I choć brzmi to absurdalnie, w tym świecie to wszystko zdaje się już nikogo nie dziwić. Megalopolis cały film jest jednocześnie szalonym eksperymentem i niekontrolowanym chaosem, który trudno ogarnąć, a jeszcze trudniej zapomnieć.
Podczas pokazu w Cannes doszło do dziwacznej sceny – na scenę wkroczył mężczyzna, podszywając się pod dziennikarza, który zaczął zadawać Catalinie pytania, jakby znajdował się na konferencji prasowej. Po kilku minutach zniknął, pozostawiając publiczność zdezorientowaną. Jego występ nie wniósł nic do już i tak chaotycznego spektaklu.
Kiedy wymęczeni dziennikarze opuszczali kino, nie było słychać śmiechów ani złośliwych uwag pod adresem Coppoli. Zamiast tego wszyscy czuli… przygnębienie. Megalopolis za darmo wydawało się czymś więcej niż porażką – wyglądało, jakby całkowicie przygniotło samego twórcę. Coppola, legenda kina, zdawał się zakopany żywcem przez swoje własne ambicje.
Weźmy choćby scenę, w której Pulcher spaceruje ze swoim towarzyszem po ulicach Nowego Rzymu. Zamiast wprowadzać subtelne emocje czy napięcie, tłumaczy on, że „za wielkie idee bogatych zawsze płacą biedni”. Następnie staje na platformie i zaczyna skandować coś w stylu „Władza dla ludzi”. I na tym kończy się scena. Brakuje tu rozwinięcia, jakiejkolwiek głębi, która mogłaby uczynić te słowa bardziej znaczącymi. To wszystko sprawia wrażenie powierzchownego i oderwanego od reszty fabuły.
To oczywista filozoficzna dywagacja, która w kontekście całego filmu Megalopolis z dubbingiem wydaje się niemal bez znaczenia. Wiemy już, że społeczeństwo jest niezadowolone, i wiemy, że Pulcher opiera się Catilinie. Więc po co ta scena? Kolejna próba przekazania „wielkiej myśli”? Prawdopodobnie tak.
I niestety, na tym właśnie opiera się cały film. Nie ma tu normalnych, międzyludzkich rozmów ani osi narracyjnej, która wciąga i prowadzi widza przez historię. Wszystko wydaje się dziać tylko po to, by przygotować grunt pod kolejne zdarzenia, które również nie mają większego wpływu na fabułę. Choć film Megalopolis z napisami trwa ponad dwie godziny, całą historię można streścić w kilka minut, nie tracąc nic z jej istoty. To niemal bolesny przykład przerostu formy nad treścią.
Jest ciekawie, choć z zupełnie innych powodów, niż zapewne zamierzał reżyser. A może jednak zgodnie z jego planem? Co, jeśli ten niepokorny, 85-letni twórca celowo odwzorował chaos współczesnego życia, w którym przebodźcowanie i powierzchowne informacje uniemożliwiają nawiązywanie autentycznych relacji z innymi? Megalopolis cały film online przypomina niekończący się strumień rolek w mediach społecznościowych – połączonych bardziej jednym tagiem niż spójną narracją.
Czasami te „rolki” są zabawne lub intrygujące, ale równie często budzą chęć przesunięcia dalej, jakbyśmy mieli do czynienia z treściami o ograniczonej wartości. Czy to celowy zabieg, czy raczej przypadkowy efekt? Tego nie da się jednoznacznie stwierdzić.
Pewne jest jednak, że niewielu reżyserów miałoby odwagę – a przede wszystkim budżet w wysokości 120 milionów dolarów – by zrealizować tak dziwaczny projekt. Coppola, niezależnie od intencji, stworzył coś, co trudno zapomnieć, choć niekoniecznie z powodów, dla których warto to pamiętać.
Oto główni bohaterowie filmu „Megalopolis” (2024):
Postać | Opis |
---|---|
Cesar Catilina | Grany przez Adama Drivera, jest genialnym architektem, który pragnie odbudować Nowy Rzym, przekształcając go w utopijne miasto o nazwie Megalopolis. Cesar posiada zdolność zatrzymywania czasu, co traktuje jako metaforę procesu twórczego. Mimo sukcesów zawodowych zmaga się z alkoholizmem i poczuciem winy po tajemniczym zniknięciu żony. |
Franklyn Cicero | W tej roli Giancarlo Esposito. Burmistrz Nowego Rzymu, przeciwnik wizji Cesara dotyczącej Megalopolis. Reprezentuje konserwatywne wartości i dąży do utrzymania status quo, sprzeciwiając się utopijnym planom architekta. |
Julia Cicero | Nathalie Emmanuel wciela się w córkę burmistrza Cicero. Początkowo sceptyczna wobec planów Cesara, z czasem staje się jego sojuszniczką i partnerką, wspierając go w dążeniu do realizacji wizji Megalopolis. |
Wow Platinum | Grana przez Aubrey Plazę, jest prezenterką telewizyjną i byłą kochanką Cesara. Po rozstaniu z nim wychodzi za mąż za jego bogatego wuja, Hamiltona Crassusa III, próbując wpłynąć na losy projektu Megalopolis. |
Clodio Pulcher | W tej roli Shia LaBeouf. Kuzyn Cesara, dążący do przejęcia kontroli nad bankiem rodziny Crassusów. Staje się populistycznym politykiem, przeciwnikiem projektu Megalopolis, podsycając nastroje społeczne przeciwko planom Cesara. |
Hamilton Crassus III | Jon Voight wciela się w najbogatszego człowieka na świecie, wuja Cesara. Choć początkowo wspierał swojego bratanka, z czasem staje się marionetką w rękach innych, tracąc kontrolę nad własnym imperium finansowym. |
Fundi Romaine | Laurence Fishburne gra mentora i doradcę Cesara, wspierającego go w realizacji wizji Megalopolis oraz w zmaganiach z osobistymi demonami. |
Constance Crassus Catilina | Talia Shire wciela się w rolę matki Cesara, która odgrywa kluczową rolę w jego życiu osobistym i zawodowym, wpływając na jego decyzje i motywacje. |
Vesta Sweetwater | Grace VanderWaal gra nastoletnią gwiazdę popu, która staje się centralną postacią w skandalu mającym na celu zdyskredytowanie Cesara i jego projektów. |
Teresa Cicero | Kathryn Hunter wciela się w żonę burmistrza Cicero i matkę Julii, reprezentując tradycyjne wartości i wspierając męża w jego politycznych dążeniach. |
Cały film Megalopolis online w reżyserii Francisa Forda Coppoli jest dostępny do oglądania na kilku platformach VOD. Oto aktualne opcje:
Dodatkowo, od 3 stycznia 2025 roku, Megalopolis po polsku będzie można obejrzeć w serwisie CANAL+ za 12,99 zł.
W Stanach Zjednoczonych film jest dostępny do wypożyczenia na platformach takich jak Amazon Video, Apple TV, Fandango At Home, Microsoft Store, Spectrum On Demand oraz Plex.
Należy pamiętać, że dostępność filmu na poszczególnych platformach może ulec zmianie, dlatego warto sprawdzić aktualną ofertę bezpośrednio na stronach tych serwisów.
Komentarze
Sortowanie według najpopularniejszych