Kino wojenne wchodzi w nowy, fascynujący etap, gdzie filmy coraz częściej zyskują intymny, osobisty charakter. Produkcje z początku XXI wieku, nawet jeśli skupiały się na konkretnych postaciach, traktowały wojnę jako głównego bohatera, kładąc nacisk na jej tragedię i dramat. Obecnie sytuacja odwraca się – wojna staje się tłem, a to jednostka, jak Lee Miller (Kate Winslet), znajduje się w centrum opowieści.
Spis treści
To podejście jest intrygujące, ponieważ wymaga od widza zmiany perspektywy i zaakceptowania nowego, bardziej introspektywnego spojrzenia na wojnę i ludzkie historie, które ją otaczają. Alexander Skarsgård jako Roland Penrose i Andy Samberg w roli Davida E. Schermana tworzą interesujący kontrast wobec postaci Kate Winslet.
Ich czułość i dobroć stają się przeciwwagą dla powagi i chłodu głównej bohaterki. To świetny wybór obsadowy, bo aktorzy doskonale odnaleźli się w swoich rolach, z wyczuciem oddając dynamikę relacji na ekranie.
Największym zaskoczeniem w całym filmie Lee. Na własne oczy za darmo jest jednak Samberg, który, mimo że kojarzony głównie z komediami, zaprezentował tutaj coś zupełnie innego. Stworzył postać pełną, przemyślaną i świadomą swojego miejsca w historii. W jego grze brak przypadkowych gestów – każdy ruch i każde spojrzenie wydają się celowe, co dowodzi jego wszechstronności jako aktora.
Kate Winslet po raz kolejny dowiodła swojego mistrzostwa aktorskiego. Jej portret Lee Miller to mieszanka autentyczności i wyrazistości, która zapada w pamięć. Winslet doskonale oddaje zarówno beztroskę młodzieńczych lat swojej bohaterki, jak i ciężar doświadczeń wojennych, które ją zniszczyły.
Andy Samberg, jako David Scherman, zawodowy towarzysz Lee, radzi sobie lepiej, wprowadzając subtelność i wyczucie. Jednak nawet on nie jest w stanie dorównać Winslet, która w każdej scenie kradnie całą uwagę. Jego rola, choć ciekawsza od tej Skarsgårda, także pozostaje w cieniu magnetyzmu głównej bohaterki.
Filmy o tematyce wojennej zyskują na popularności, stając się coraz częściej aktualnym komentarzem rzeczywistości, a nie tylko zapisem przeszłości. W obliczu współczesnych konfliktów, takich jak te na wschodzie, kino wojenne coraz częściej porusza bieżące problemy. Jeszcze niedawno na ekranach królował „Civil War” Alexa Garlanda z Kirsten Dunst w roli głównej. A teraz dostajemy Lee. Na własne oczy z lektorem ot tak.
Wizja Ameryki pogrążonej w wojnie domowej, gdzie główną bohaterką była dziennikarka imieniem Lee, zaangażowana i oddana sprawie, pozostawia wyraźny ślad w pamięci widzów.
Nie mogę oprzeć się wrażeniu, że postać Dunst inspirowano prawdziwą Lee Miller. Obie bohaterki łączy odwaga, determinacja i nieustępliwość w obliczu chaosu, a także zdolność do przemiany w odpowiedzi na okrutne realia. To subtelne nawiązanie dodaje dodatkowej warstwy interpretacyjnej, która wzbogaca współczesne spojrzenie na kobiece role w narracjach wojennych.
Lee Miller była ikoną, która zainspirowała pokolenia fotografów i korespondentów wojennych. Na początku roku swoją premierę miał film „Civil War” w reżyserii Alexa Garlanda, gdzie Kirsten Dunst wciela się w korespondentkę walczącą z wyzwaniami współczesnej wojny domowej. Choć Lee. Na własne oczy cały film mówi tego wprost, łatwo dostrzec, że główną inspiracją dla postaci była sama Lee Miller – korespondentka Vogue z czasów II Wojny Światowej.
W mojej opinii, „Civil War” ukazuje tę trudną rolę w sposób bardziej intensywny i emocjonalny, ale warto też sięgnąć po cały film Lee. Na własne oczy online. Film ten przypomina o pionierskiej roli kobiet w fotografii wojennej, ścieżce, którą utorowała odważna, ale i tragiczna postać, jaką była Lee Miller. Jej historia to fundament, na którym opiera się współczesne spojrzenie na kobiety dokumentujące konflikty zbrojne.
Zestawienie głównych bohaterów filmu „Lee. Na własne oczy”:
Postać | Opis | Aktor/Aktorka |
---|---|---|
Elizabeth „Lee” Miller | Amerykańska modelka i fotografka, która podczas II wojny światowej zostaje korespondentką wojenną dla magazynu „Vogue”. Jej odwaga i determinacja prowadzą ją na front, gdzie dokumentuje okrucieństwa wojny. | Kate Winslet |
Roland Penrose | Brytyjski artysta i poeta, partner Lee Miller. Ich związek rozwija się w trudnych czasach wojny, a Roland wspiera Lee w jej zawodowych i osobistych wyzwaniach. | Alexander Skarsgård |
Solange D’Ayen | Postać związana z kręgiem artystycznym, przyjaciółka Lee Miller. Jej relacja z Lee ukazuje wpływ sztuki i przyjaźni w czasach konfliktu. | Marion Cotillard |
Audrey Withers | Redaktorka naczelna brytyjskiego „Vogue’a” podczas II wojny światowej. To ona daje Lee Miller szansę na pracę jako korespondentka wojenna, doceniając jej talent i determinację. | Andrea Riseborough |
David E. Scherman | Fotograf magazynu „Life”, współpracujący z Lee Miller na froncie. Ich zawodowa relacja przeradza się w głęboką przyjaźń, a wspólne doświadczenia wojenne wpływają na ich życie osobiste. | Andy Samberg |
Antony Penrose | Syn Lee Miller i Rolanda Penrose’a. Jego postać ukazuje wpływ doświadczeń wojennych rodziców na życie rodzinne i relacje międzypokoleniowe. | Josh O’Connor |
Nusch Éluard | Francuska artystka i poetka, związana z ruchem surrealistycznym. Jej znajomość z Lee Miller odzwierciedla artystyczne środowisko tamtych czasów. | Noémie Merlant |
Pablo Picasso | Słynny hiszpański malarz i rzeźbiarz, przedstawiony w filmie jako część artystycznego kręgu Lee Miller. Ich relacja podkreśla wpływ sztuki na dokumentowanie rzeczywistości wojennej. | Enrique Arce |
Pułkownik Spencer | Wojskowy, którego postać ukazuje militarne aspekty działań Lee Miller na froncie oraz wyzwania, z jakimi musiała się mierzyć jako kobieta w strefie wojennej. | James Murray |
Cecil Beaton | Brytyjski fotograf i scenograf, współpracujący z Lee Miller. Jego postać w filmie podkreśla znaczenie fotografii w dokumentowaniu historii i kultury tamtego okresu. | Samuel Barnett |
Film Lee. Na własne oczy po polsku jest dostępny online w serwisie Player.pl. Możesz go tam obejrzeć w ramach subskrypcji. Dodatkowo, Lee. Na własne oczy cały film online można wypożyczyć lub kupić na platformie Amazon Prime Video. Wypożyczenie kosztuje 14,99 zł, a zakup 17,99 zł.
Film jest również dostępny do kupienia w serwisie Premiery Canal+. Aktualnie nie jest dostępny na platformach takich jak Netflix, HBO Max czy Disney+.
Komentarze
Sortowanie według najpopularniejszych