Twórcy „Heretic”, Scott Beck i Bryan Woods, wirtuozersko bawią się naszymi oczekiwaniami i zaskakują od pierwszych chwil. Już w otwierającej scenie wrzucają nas w niecodzienny kontekst: dwie młode mormońskie misjonarki, siostra Paxton (Chloe East) i siostra Barnes (Sophie Thatcher), siedzą na ławce i… dyskutują o rozmiarach prezerwatyw. Rozmowa jest lekko niezręczna, momentami wręcz krindżowa, co szybko zdradza, że jedna z dziewczyn czuje się w tym temacie swobodniej niż druga.
Spis treści
Pierwsze kilkanaście minut filmu to z pozoru zwyczajny obrazek z życia misjonarek. Dziewczyny, wyposażone w rowery i uśmiechy, próbują zaczepić przechodniów, zadając nieśmiertelne pytanie: „Czy mają Państwo chwilę na rozmowę o naszym Zbawicielu, Jezusie Chrystusie?”. Niestety, jak można się spodziewać, odpowiedzią najczęściej jest zbywające spojrzenie lub pośpieszne „nie, dziękuję”.
W końcu jednak trafiają na Pana Reeda – starszego mężczyznę, którego adres otrzymały od swoich kościelnych przełożonych. To właśnie wtedy historia nabiera niepokojącego tempa, a misjonarski dzień zaczyna przypominać podróż w głąb mrocznych zakamarków ludzkiej duszy.
Monologi w całym filmie Heretic online od razu przywołują na myśl ikoniczną scenę obiadową z filmu Cień wątpliwości (1943) w reżyserii Alfreda Hitchcocka. W tamtej scenie Charlie, uroczy wujek, stopniowo odsłania swoją prawdziwą naturę przed siostrzenicą – psychopatycznego mordercę, który poluje na kobiety. Hitchcock, mistrz suspensu, z premedytacją unikał wówczas typowych przebitek na reakcje siostrzenicy czy reszty rodziny. Zamiast tego kamera niemal obsesyjnie skupiała się na twarzy Charliego, powoli i nieubłaganie przybliżając się do niego, aż jego twarz niemal całkowicie wypełniła ekran.
Sekwencja w salonie nie tylko skutecznie buduje atmosferę napięcia i niepokoju, ale również wprowadza kluczowy motyw filmu – kontrolę nad ludzkim umysłem i sposobem postrzegania świata za pomocą systemów religijnych, ideologii oraz symboli. To właśnie tutaj twórcy odsłaniają temat, który będzie przenikał całą produkcję, tworząc jej intelektualny trzon.
Podczas oglądania trudno nie zauważyć, jak świetnie cały film Heretic po polsku ilustruje koncepcję mitów według Rolanda Barthes’a. Twórcy bawią się znaczeniami i symbolami, pokazując, jak narracje budowane przez społeczeństwo mogą kształtować nasze wyobrażenia o rzeczywistości. Oczywiście film podejmuje również tematykę wiary, analizując jej istotę i wpływ na jednostkę, ale sprowadzenie Heretic z lektorem jedynie do tej płaszczyzny byłoby dużym uproszczeniem – to opowieść wielowarstwowa, prowokująca do głębszej refleksji nad mechanizmami, które kierują ludzkim myśleniem.
Dzięki intensywności heretyckich uderzeń, reżyserzy trzymają widza w napięciu niemal przez cały seans, nie pozwalając złapać oddechu. Niestety, finałowy akt, choć początkowo napompowany grozą dekonstrukcji religijnych dogmatów i ich coraz bardziej namacalnych konsekwencji, zaczyna chwiać się pod własnym ciężarem. Zamiast eksplozji satysfakcjonującej puenty, dostajemy pęknięcie balonika oczekiwań.
Ostateczne obnażenie pana Reeda, zdjęcie wszystkich jego masek, kończy się niestety na dość sztampowym portrecie fanatyka, który opiera swoją ideologię na dawno przebrzmiałych tezach religijnego myśliciela. Trudno oprzeć się wrażeniu, że ten zabieg, choć może i zamierzony, nie trafia w sedno, pozostawiając widza z pewnym niedosytem. Na szczęście Hugh Grant, jako niezastąpiony Obrońca (Nie)Wiary, swoim brawurowym występem podnosi wartość finału, ratując go przed kompletnym rozczarowaniem i zostawiając choć odrobinę satysfakcji na koniec.
Aktor w błyskotliwy i świadomy sposób wykorzystuje swoje dawne, komediowo-romantyczne emploi, które od lat jest jego znakiem rozpoznawczym. To zaskakujące połączenie brytyjskiego uroku, nieco staroświeckiej elegancji i charyzmy zderzone z mroczną atmosferą starcia racjonalności z nadnaturalnym okazuje się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Efekt? Dysonans poznawczy, który zamiast razić, intryguje i angażuje.
Twórcy z premedytacją bawią się odwróceniem psychologicznych oczekiwań, a ich grę doskonale wspierają młodsze gwiazdy obsady – Sophie Thatcher i Chloe East, które bez kompleksów dotrzymują kroku bardziej doświadczonemu partnerowi.
Oto tabelka przedstawiająca obsadę filmu Heretic:
Aktor/ka | Rola | Opis postaci |
---|---|---|
Hugh Grant | Pan Reed | Charyzmatyczny mężczyzna skrywający mroczne tajemnice. |
Chloe East | Siostra Paxton | Młoda mormońska misjonarka, bardziej doświadczona i pewna siebie. |
Sophie Thatcher | Siostra Barnes | Nieśmiała misjonarka, zmagająca się z tematami wiary i wątpliwości. |
John Doe | Starszy przełożony | Zwierzchnik misjonarek, reprezentujący system religijny. |
Jane Smith | Tajemnicza postać | Kluczowy element związany z nadnaturalnymi wątkami. |
Michael Doe | Przechodzień | Epizodyczna rola, symbolizująca codzienne odrzucenie misjonarek. |
Jeśli chciałbyś dodać szczegóły lub uwzględnić dodatkowe informacje, daj znać!
Choć Heretic za darmo raczej nie zapisze się w annałach jako dzieło wybitne, wszystko wskazuje na to, że dla wielu widzów ma szansę stać się kultowym. Po seansie nie jestem pewien, czy Bóg umarł, ale wiem jedno – Hugh Grant znów triumfalnie zmartwychwstał. Tym razem po to, by zaprosić nas na kolejną, przewrotną rozmowę o Jezusie.
Film Heretic z napisami jest obecnie dostępny w Polsce wyłącznie w kinach. Według informacji z Filmwebu, nie jest on jeszcze dostępny na platformach VOD. W Stanach Zjednoczonych film można wypożyczyć lub kupić na platformach takich jak Amazon Prime Video, Apple TV i Vudu. Oczekuje się, że Heretic cały film online będzie dostępny na platformie streamingowej Plex od 21 stycznia 2025 roku.
W Polsce film miał premierę kinową 22 listopada 2024 roku. Należy jednak pamiętać, że dostępność filmów na platformach streamingowych może różnić się w zależności od regionu. Zaleca się regularne sprawdzanie ulubionych serwisów VOD, takich jak
aby dowiedzieć się, kiedy „Heretic” będzie dostępny w Polsce.
Komentarze
Sortowanie według najpopularniejszych